Tuesday 11 October 2011

HADAPI HINAAN DENGAN SABAR DAN TENANG

 HADAPI HINAAN DENGAN SABAR DAN TENANG..CHILL JEE...


ASSALAMUALAIKUM.......



LAMA SUDAH SAYA TIDAK MENULIS..MAKLUMLAH...ADA KERJA..HEHE..


DISINI ADA SATU PERKARA UNTUK DIKONGSI BERSAMA...RENUNGKAN.........




Dalam kehidupan kita seharian..kita semestinya tidak boleh lari daripada hinaan atau hasad dengki oleh orang disekeliling kita..memang,,,,,,hidup kita bukannya sempurna,tentu ada cacat celanya. tidak semua orang suka apa yang kita lakukan..PASTI ada yang tidak berpuas hati dan terus terang membuat hinaan.


biasanya kan,,kita terus menjadi lemah dan kecewa bila orang disekeliling kita membuat begini..tambahan lagi,hinaan itu datang dengan pelbagai bentuk seperti sinis,cacian dan ada juga yang membuat kita terguris hati,.Manusia yang tidak senang dengan kerja kita akan datang kepda kita dengan pelbagai rancangan serta peebuatan yang akan memberi kesan yang negatif kepada kita.saat diri ini ditimpa dugaan seperti ini,,kita akan menjadi lemah,badan terasa letih untuk melakukan kerja-kerja yang dilakukan,.rasa diri ini dibelenggu dan akhirnya..kita berhenti kerja,berhenti berusaha dan berhenti segala-galanya..JANGAN!!!!


adakah kehidupan kita akan bermakna dengan apa yang kita lakukan sebegini???tepuk dada,,tanya iman anda..adakah kita semua terlupa pada satu kisah seorang nabi kita???NABI NUH A.S yang berdakwah selama 950 tahun..adakah baginda berdakwah dalam keadaan senang??TIDAK SAMA SEKALI...
dia berhadapan dengan 1001 hinaan serta dugaan sepanjang 950 tahun berdakwah..yakni,,termasuk dengan hinaan yang diberikan oleh isteri dan anaknya..ADAKAH DIA MENGALAH???


TIDAK!!dia yakin dengan kerjanya dan meneruskan kerjanya sehingga allah memberi kemenangan kepadanya..ALLAHUAKBAR...


lihat pula Rasulullah S.A.W,baginda dihina sepanjang masa dakwahnya di mekah..sehingga baginda digelar oleh musyrikin mekah dengan panggilan orang gila,ahli sihir dan sebagainya. namun,,baginda tidak berhenti..ketabahan baginda membuatkan kaum musyrikin mekah datang kepada baginda dengan menawarkan harta,perempuan,pangkat...anda tahu apa yang baginda kata??
"andai diletakkan matahari di tapak tangan kananku,dan bulan di tapak tangan kiri ku,,maka aku tetap tidak meninggalkan kerjaku ini..."


apa yang belaku kepada perjuangan baginda???BERJAYA KAN??buktinya..iman dan islam itu sampai ke tangan kita hari ini.


NAH......
orang menghina???
jangan terganggu,,teruskan kerja-kerja anda...
BUKANKAH ALLAH BERSAMA KITA??

No comments:

Post a Comment